به حدیدفام صنعت خوش آمدید

بتن چیست ؟

بتن شامل مخلوطی از سیمان، آب، مصالح سنگی درشت دانه و ریز دانه و هوا است که حدودا به نسبت های زیر باهم ترکیب می شوند:

  • سیمان 9 تا %15
  • آب 15 تا %16
  • مصالح ریزدانه 33 تا %35
  • مصالح درشت دانه 30 تا %45

خمیرسیمان یعنی همان مخلوط سیمان، آب و هوا مانند چسبی مصالح سنگی رو بهم می چسبانند و بیشترین تاثیر را بر روی رفتار و عملکرد بتن می گذارد و به عنوان مثال در واقع حملات شیمیایی بیشتر از سایر اجزا بتن فرآورده های ناشی از هیدراسیون سیمان را تحت تاثیر قرار می دهد و یا نسبت آب موجود در خمیر سیمان تاثیر بسزایی در مقاومت ابتدایی و نهایی بتن دارد . همچنین شرایط محیطی با تحت تاثیرقراردادن خمیر سیمان باعث جمع شدگی و خشکی بتن میگردد.

متداول ترین نوع سیمان که در ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد سیمان پرتلند می باشد که عمدتا مخلوطی از سیلیکات کلسیم و آلومینات کلسیم است برابر استاندارد A STM150  و AASHTO  به پنج دسته ذیل تقسیم می شوند.

 

نوع شرح
I سیمان معمولی
II سیمان با مقاومت متوسط در برابر سولفات
III سیمان با مقاومت اولیه زیاد (تند گیر)
IV سیمان با حرارت زایی کم (کند گیر)
V سیمان با مقاومت بالا دربرابر سولفات

 

سیمان آمیخته به مخلوطی از آسیاب کردن سیمان پرتلند و مکمل هایی نظیر خاکستر بادی وسرباره  کوره آهن (سیلیکافیوم) ودیگر پوزلان های خاص می شود  سیمان آمیخته گویند.

استاندارد ASTM 1157  ناظر و تقسیم بندی انواع سیمان های هیدرولیکی براساس خصوصیات عملکردی آنها می باشد که به طور کلی 6 نوع سیمان ذیل را معرفی کرده است.

 

نوع عملکرد
GU کاربرد عمومی
HE مقاومت اولیه بالا
MS مقاومت متوسط دربرابر سولفات
MH حرارت زایی متوسط فرآیند هیدراتاسیون
LH حرارت زایی کم فرآیند هیدراتاسیون

 

مکمل های بتنی

  1. خاکستر بادی که درواقع محصول جانبی نیروگاه برق با سو خت ذغال سنگ می باشد.در فرآیند احتراق پسماند های معدنی ذغال سنگ به صورت معلق در می آید و پس از خروج سرد میگردد و به صورت ذرات شیشه ای کروی شکل خاکستری رنگ در می آیند و سپس با فیلتر کردن جداسازی و جمع آوری می شوند این مواد حاوی سیلیس، آلومین، کلسیم و آهن و مشابه مواد تشکیل دهنده سیمان و اجزاء فرعی آن سولفوره، سدیم کربن و پتاسیم است.چگالی خاکستربادی  بین 9/1 تا 8/2 و اندازه ذرات آن از یک میکرون تا 100 میکرون متغیر است.
  2. دوده سیلیکا که یکی از فرآورده های جانبی ذوب کردن سنگ آهن است که پس از خروج وسرد سازی به ذرات بسیار ریزبا درجه نرمی بین 400 تا 700 متر مربع بر کیلوگرم و چگالی نسبی 85/2 در می آیند.

سیلیکات ها آلومینات سیلیکات کلسیم عناصر شیمیایی پایه آن محسوب می شود.این دسته از مکمل ها به دلیل این دسته از مکمل ها به دلیل اینکه فاقد آلومینات تری کلسیم هستند زمان گیرش بتن را کندتر می کنند.

  • لازم به توضیح اینکه سری محصولات این شرکت با پیشوند HARD GEL در انواع مختلف ترکیبی حاوی مقدار موثری دوده سیلیکا، فوق روان کننده و افزودنی های متناسب برای استفاده در مقاصد متنوع نمودن بتن ریزی در دسترس  می باشد. که خواص و اثرات ذیل را درسازه بتنی ایجاد می کنند.
  • متراکم بودن و منفذ  نبودن بتن و نمک موثر آب بند نمودن سازه بتنی نظیر کانالها و استخرها
  • مقاومت در برابر نفوذ کلرید به طور چشمگیری بهبود می یابد.
  • افزایش مقاومت بتن در سنین بالا
  • پایین آوردن میزان آب در طرح اختلاط بتن
  • افزایش مقاومت سایشی در روسازی های بتنی
با ثبت سفارش آنلاین از طریق سایت از تخفیف بهرمند شوید